Nässlor och Björklöv.

Blir så peppad av Lisens bok om den gröna värld vi lever i. Men barnbarnet 8 år gick jag ut och plockade in nässlor. Plockade så många att det räckte till infusion och en soppa. Lillkillen vill direkt smaka på båda och drack glupskt ur två små muggar med infusion, sen fick jag stoppa honom.
Både han och hans 2 år äldre bror åt 2 portioner nässelsoppa, och min store son 28 år sa att han åt för första gången, det fick mej att skämmas lite. Det är gratis och växer ju runt hela vår tomt, vansinnig att inte tillaga oftare. Ska bli ändring på det nu.Avkok är ju bra till så mycket både invärtes och utvärtes.Vid eksem och acne tex är infusionen kanon.Stärker hud,hår och naglar. Innehåller massor av JÄRN,magnesium,zink och c-vitamin mm


recept.se


Sen var det ju det där med Björklöv. Lite tråkigt att jag missade att plocka dom små kladdiga bladen iår. Har ju iaf gjort ansiktsvatten på bladen. Björk är ju renande, bakteriedödande och antiinflammatoriskt. Infusion är bra mot ledvärk tex reumatism och hudproblem mm

Bild lånad fr Expressen. 

Kommentarer

Populära inlägg