Egen grönsaksbuljong.

Av en tjej som jag tyvärr inte minns namnet på har jag fått detta recept. Har fyllt hela långpannan med mixade grönsaker och havssalt som nu ska stå över natten i 50 grader. Så här ser det ut nu:
Ser inte så gott ut, men jag har provsmakat det och det var gott.
Jag har i min:
1 stor men halv rotselleri
5 rejäla morötter
2 mindre palsternackor
1 rejäl purjolök
1 gul lök
2 stora klyftor vitlök
några körsbärstomater
1 kruka persilja
1 kruka gräslök
någon dl grönsaker från min morgonjuice
havssalt i flingmodell ca 5-6 msk(minst)
Sen ska jag ha i torkad libbsticka och kanske lite andra örter
Nu är den uttagen ur ugnen och mixad igen med endast libbsticka, den vart bra meeen..
den var säkert några timmar för länge inne i ugnen, så den har inte bränd ton men lite för knastrig smak på nåt vis. Jag satte in den 16.30 och sov alldeles för länge till 8.30 borde plockat ut den senast 7.00
Men buljongen är väldigt koncentrerad och god, ska absolut fortsätta göra den.
Så här lite blev det kvar:


1 burk blev det.





Som en jämförelse nedan:)

Kommentarer

Populära inlägg