Torkade äpplen och tomater.


Min bror gav mej en tork en rund en med 5 ollor till, tänkte i flera veckor att jag borde torka äppelringar till vintern. När det var försent att använda mina finaste sommaräpplen slog jag till.
Använde mej av inte riktigt mogna Åkerö, som tog en hel dag att torka och då tog jag bara 3 ollor.
Förstår så här i efterhand att jag torkade dom lite för länge, dom blev liksom knapriga och märkligt nog fick dom en lite mintig smak. Trodde först att det var glasburkens fel, att jag haft mynta däri. Men den var ju helt ny, oanvänd och rendiskad.
Gjorde 3 omgångar och den mellanstora konserveringsburken blev 80% fylld.

Sen tänkte jag soltorkade tomater, men efter handling sprack den tanken ;)
Dom blir ju inte som köpta alls, dom här smakar ju som..... tomater, fast mer åt det knapriga hållet.
Måste ta reda på vad dom gjort med dom köpta, jag brukar köpa torkade eko och dom är ju oroligt salta och smakrika(för salta om nån frågar mej)

Hur som helst, detta kommer att göras flera gånger och på andra sorters äpplen.
Bild lånad fr Hus-modern.se
Fick låna dotterns äppelsvarv, en enormt smart uppfinning som skalar äpplet samtidigt som det skivar det.
Bild lånad från alltommat.se

Jag började med att försöka torka ett gäng gula chili som jag haft i växthuset, dom tog tid oj, för jag torkade dom hela.
Tror jag hade dom inne i torken i ett dygn, men nu pryder dom en mindre modell av konserveringsburk.









Ser nästan oaptitligt ut va..

Dom blir ju lite bruna men ville inte ha citron på dom eftersom dom är väldigt syrliga.

Kommentarer

Populära inlägg