Glutenfria semlor.

Jag bakade semlor i muffinsformar efter ett recept från Chrisbels och med hennes mjölmix.
Tyckte det var en märklig "deg" men det är den gamla vanan att deg ska vara på ett visst vis.
Den här är ju lös. Jag använde smör då den smaklösa kokosoljan var slut hemma. Och jag gjorde mandelmassa på honung och mandelmjöl plus en pytte skvätt mandel/kokosmjölk.
Maken sa att dom var goda och det säjer jag med, men att han säjer det är stort, då han älskar semlor och äter på tok för många per säsong. https://www.facebook.com/pages/Chrisbels-glutenfria-bakning/775425332532756?fref=ts

INGREDIENSER till 5 stora semlor.
3 dl Chrisbels Glutenfria mjölmix
1 ägg
2 dl mjölk(valfritt)
½ dl kokosolja eller smör
½ dl honung eller socker
½ färsk jäst (jag hade eko blå)
1 tsk mald kardemumma
Fyllning
2 msk mjölk (mandelmjölk eller annan du äter)
50 g mandelmassa (eller egengjord mandelmassa)
Garnering
3-4 dl vispgrädde eller kokosgrädde
½ tsk kardemumma(kan uteslutas)
1-2 msk socker eller annan sötning
Gör så här:
1. Vispa ägget ordentligt. Värm upp mjölken tills det blir (37°C). (fingervarmt), tillsätt jästen och blanda tills den har löst sig helt. Blanda in honung, kardemumma, kokosolja och blanda ordentligt allt tillsammans. Tillsätt ägget och sedan mjölet. Vispa för hand kraftigt med en träsked. Degen är riktigt kladdig. Låt degen jäsa 20-30 minuter täckt med en bakhandduk.
2. Sätt ugnen på 220°C. Fördela muffinsformarna med på en ugnsplåt. Fyll med en sked 3/4 del av muffinsformarna och täck de sedan med bakhandduken. Låt de jäsa på nytt 15-20 minuter. Du ser när de har jäst lite över kanten då är det dags att grädda de. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt muffins semlorna kallna helt.
3. Blanda mandelmassa med mjölken. Vispa grädden med socker och kardemumma. Skär tunna lock på muffins semlorna och gröp ur inkråmet.Fördela mandelmassa i bullarna. Spritsa eller lägg på några matskedar grädde på varje bulle, täck med lock och pudra över med florsocker.
Det är Chrisbels recept, men jag lade degen i vanliga muffinsformar i min muffinsplåt och jag kunde fylla hela plåten 12 st. Men det var svårt att få ut dom ur formarna, skulle använt mina silikonformar eller smort dom. 6 st ligger ofyllda i frysen, men åker nog fram idag.

Kommentarer

Populära inlägg