Godaste fröknäcket i min värld.


Har fått receptet från min dotter nr 3 så jag vet inte vart det kommer ifrån.
Man kan höfta lite som man vill faktiskt, men receptet är så här:
200 g solrosfrö
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrö
2 dl pumpafrö
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
5 dl vatten.
Rör det torra och häll sedan ner vattnet.
170 grader varmluftsugn i ca 70 minuter.
Flingsalt uppe på sedan och ev andra kryddor efter behag, tex chili.
Det blir 2 plåtar av detta recept.

Första gången hade jag kokande vatten och mer solros än pumpafrö, lät det svälla lite och bredde sedan ut det på bakplåtsklädd plåt , eller tryckte ut det med stor sked.
Andra gången frågade jag om det skulle vara varmt eller kallt vatten, och det skulle vara kallt, ok då blev det så , och lät det inte stå och svälla knappt något.
Har inte heller någon flashig varmluftsugn och därmed hade jag först 175 grader en stund och sänkte sedan till 150, tiden vet jag inte. Man får känna och pilla på dom lite.
Runt en timme cirkus.
Ta ut dom innan dom blir brända helt enkelt.

Kommentarer

  1. Det låter som ett bra recept, ska nog testa. Annars är jag väldigt förtjust i Risentas färdiga mix faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Emma, det är superenkelt, ska göra en omgång till nu. Skönt att få sätta på ugnen, fryser idag.
      Har inte testat Risentas mix, men om du testar detta kan du väl berätta vilket som var godast kanske..

      Radera

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad över kommentarer så klottra gärna nåt.

Populära inlägg