Vego kåldolmar.

 Från början kommer detta recept från Arla.se.

Men det blir annorlunda när jag lagar av någon konstig anledning.

4 p

ca 6 hg savoykål

2 hg champinjoner

1,5 dl chreme fraice ( jag hade lätt)

2 dl riven ost ( jag hade en bit rödvaxad julost)

smör och salt/peppar

Ugn på 200 grader.

Skär loss 8-9 blad från kålen och koka dom 1-2 minuter, skölj dom sen i kallvatten och skär bort det grövsta av stammen.

Strimla resten av kålen( ca 4-5 dl) och grovhacka svampen.

Fräs svampen och efter en stund i med kålen, sen chreme fraicen och 0,5 dl vatten och låt puttra 5 minuter under lock. Sen i med osten och låt smälta utan plattan på.

Salta och peppra.

Gör dolmar och lägg i ugnsform.

Jag fick lite klet över, det hade jag ovanpå dolmarna.

Sen glömde jag att det skulle vara kantarellfond, så jag tog en grönsaks och slog på nån dl vatten.

Kom sen på att jag missat fonden och körde då i någon msk kantarellfond också.

Stod inne ca 50 minuter med folie som lock.

Maken tummade upp detta recept också.

Rårörda lingon, skyn och en god potatis till blir mums.



Kommentarer

Populära inlägg